Najít dobrého realitního makléře je velmi důležité. Dobrý makléř vám může vydělat velké peníze, špatný makléř vás o ně naopak může připravit. Na trhu se pohybuje spousta špatných makléřů, kteří v prodeji nemovitosti hledají hlavně co největší výdělek pro sebe a je jim jedno, že hrají na obě strany. Dobrých makléřů se zde pohybuje jako šafránu. Nicméně najít skutečně dobrého makléře nemusí být zase až tak složité, pokud se budete řídit následujícími doporučeními.

  1. Kde najít dobrého makléře – ptejte se známých, kamarádů, kolegů atd. Určitě některý z nich v minulosti nemovitost prodával a je dost pravděpodobné, že má kontakt na makléře, není nic lepšího než doporučení a reference od známých. Další variantou je samozřejmě v době fungujícího internetu, hledat makléře tam. Dívejte se, zda má makléř webové stránky, reference, kolik prodal nemovitostí, ukázku svojí práce atd. Pokud je makléř úspěšný, rád se o úspěchy podělí, pokud úspěšný není, většinou o něm nenajdete na webu téměř žádné informace – takového makléře nedoporučuji.
  2. Dejte na první dojem – pokud si makléře pozvete na první schůzku, dejte na první dojem, jaký na vás udělá. Všímejte si, zda makléř dorazí na schůzku včas (budete s ním spolupracovat, pokud poprvé bez omluvy dorazí pozdě, věřte, že pokud po něm budete cokoliv chtít nedodá vám nikdy nic včas), všímejte si, v jakém oblečení dorazí, jak celkově vystupuje. Je pravděpodobné, jaký dojem makléř udělá na vás tak takový dojem udělá i na potencionálního zájemce.
  3. Hodně se ptejte – makléři pokládejte otázky a sledujte jeho reakce. Pokud odpovídá věcně a nesnaží se mlžit, pravděpodobně s vámi jedná férově. Pokud se jedná o špatného makléře bude si vymýšlet. Příklad otázek: Co pro prodej mojí nemovitosti budete všechno dělat? Popište mi, jak bude probíhat spolupráce s vámi? Jak dlouho v branži působíte? Je realitní činnost vaší hlavní činností? Kolik nemovitostí jste již prodal? A další. Vhodně položenými otázkami můžete hodně získat o kvalifikaci makléře.
  4. Jak makléř inzeruje nemovitosti – rozhodně si projděte nabízené nemovitosti makléře. Uvidíte, jak makléř prezentuje svoje nemovitosti. Jak se věnuje přípravě nemovitosti pro nafocení, zda prezentuje nemovitost, tak jak si to zaslouží Je velmi pravděpodobné, že takovým způsobem bude prezentovat i tu Vaší nemovitost. Líbí se Vám to? Chcete mít takto prezentovanou vlastní nemovitost? Pokud zní odpověď ano, tak o spolupráci s makléřem můžete uvažovat.
  5. Makléře si prověřte – s prověřením makléře si dejte určitě záležet. Uvědomte si, že po dobu prodeje Vaší nemovitosti budete s tímto člověkem velmi často v kontaktu. V době internetu si údaje o makléři prověřte na internetu, kde najdete spoustu informací. Najdete tam reference na makléře, jeho práci atd. Prověřte si ho u jiných klientů, zjistěte, jak je makléř ochotný, proaktivní, zda pokud mu zavoláte, zavolá zpět, atd. Také si prověřte, zda makléř spolupracuje s jinými makléři, to pak většinou znamená, že spolupracující makléři prodávají nemovitosti rychleji a za vyšší cenu.
  6. Požadujte písemné závazky makléře – trvejte na exkluzívní smlouvě. Co je psáno, to je dáno. Ve smlouvě si domluvte podrobné podmínky spolupráce. Co vše pro Vás bude dělat a za jakou cenu! Pak se nemůže stát, že na realitním webu uvidíte svojí nemovitost prodávat za daleko nižší cenu, než jste se s makléřem domluvili anebo dokonce ani nedomluvili, jenom jste se zmínili a makléř inzerát ihned vystavil. A pak se nestačíte divit, jaká prezentace nemovitosti na vás vyskočila. Pokud máte vše uvedené ve smlouvě je menší pravděpodobnost, že na takovouto prezentaci narazíte a nebudete se muset s makléřem dohadovat na čem jste se domluvili a na čem naopak ne.
  7. Je makléř připraven hájit jen vaše zájmy nebo je oboustranným makléřem – rozhodně si prověřte, zda makléř bude skutečně hájit pouze Vaše zájmy. Již díky tomu je důležité mít podepsanou zprostředkovatelskou smlouvu, jelikož tam si nastavujete podmínky spolupráce a hlavně provizi, za kterou makléř pracuje. Provize je pro makléře motivací. Tudíž makléř bude tzv. KOPAT ZA VÁS!! A to je přece důležité! Nebo byste chtěli, aby makléř pracoval na obě strany a přiklonil se nakonec tam, kdo mu více zaplatí?!
  8. Jaká je provize realitního makléře – možná jste si na začátku říkali, že pokud budete prodávat nemovitost s makléřem, tak vezmete toho s nejnižší provizí. Přece, když zaplatím na provizi méně, pak více vydělám. Opak je ale pravdou. Pokud se jedná o kvalitního makléře, který prezentaci nemovitosti a potažmo celkovému prodeji věnuje mnoho času, úsilí a používá ke svojí práci vedle své profesionální práce i práci profesionálů, je třeba na to vynaložit vyšší peníze. Na druhou stranu, čím lepší prezentace nemovitosti, tím větší pravděpodobnost, že daný inzerát přitáhne potencionální kupující a vy prodáte rychleji a za vyšší cenu, jelikož nebudete muset slevovat, protože z nemovitosti je tzv. „ležák“. A nakonec budete spokojeni, jelikož prodáte RYCHLE a ZA NEJVYŠŠÍ MOŽNOU CENU a bez nervů.

Doufám, že Vám tento článek alespoň trochu pomohl a poskytl Vám návod, jak postupovat při výběru „správného“ makléře.